museum-digitalniedersachsen
STRG + Y
de
Museum August Kestner Antike Kulturen Öllampen und Beleuchtungsgeräte [1170]
Fragment eines Lampenspiegels (Museum August Kestner CC BY-NC-SA)
Herkunft/Rechte: Museum August Kestner / Christian Tepper (CC BY-NC-SA)
1 / 1 Vorheriges<- Nächstes->

Langschild mit Namensinschriften (Fragment eines Lampenspiegels)

Kontakt Zitieren Datenblatt (PDF) Entfernung berechnen Archivversionen Zum Vergleich vormerken Graphenansicht

Beschreibung

Roman everyday objects, such as this lamp, are image-bearers of the myth of rule created by Octavian-Augustus. In this way, they adapt to new political currents.
The mirror of this clay lamp refers to the ancestry of Aeneas. The complete depiction - explained after a lamp mirror in the British Museum London - shows the escape of Aeneas from burning Troia: Aeneas in armour strides to the right. On his left shoulder he carries his father, the paralysed Anchises. On the right he leads his son Ascanios (Iulus) by the hand. In the background we see suggested temples.
The concept of pietas - piety, duty, love of one's father or love of one's country - is an important aspect of Augustus' myth of rule; it is even the leitmotif of the "Aeneid", the Roman national epic. In it, the poet Virgil (70-19 BC) immortalised Aeneas' escape from burning Troy and his subsequent odysseys. Just as Aeneas shows devotion to duty towards his old and paralysed father and rescues him from the burning Troia, Augustus shows devotion not only to his (adoptive) father Caesar, but also to his oldest ancestors. The Augustan restoration policy aimed, among other things, precisely at this devotion to duty.
The pietas became the most important cultural-political programme of the Augustan period. This is documented by the shield of honour for Augustus with the phrase "pietatisque erga deos patriamque" ("piety towards the gods and the fatherland").
The Roman Senate had decided on this tribute and had the shield erected in the curia, the Senate's meeting place, in 26 BC. The pictorial and permanently visible reference to the pietas therefore did not stop at everyday objects. In this way, mass-produced items such as clay lamps carried the message of pietas into the living rooms of the Roman population. (AVS)

Former August Kestner Collection, Rome

Material/Technik

Clay / from the mould

Maße

Länge
8,8 cm
Breite
5,8 cm

Teil von

Literatur

  • Mlasowsky, Alexander (1993): Die antiken Tonlampen im Kestner-Museum Hannover. Hannover, 148 Kat.-Nr. 127
Museum August Kestner

Objekt aus: Museum August Kestner

Das Museum August Kestner ist benannt nach August Kestner (1777-1853). Das älteste städtische Museum in der Landeshauptstadt Hannover wird von einer...

Das Museum kontaktieren

[Stand der Information: ]

Hinweise zur Nutzung und zum Zitieren

Die Text-Informationen dieser Seite sind für die nicht-kommerzielle Nutzung bei Angabe der Quelle frei verfügbar (Creative Commons Lizenz 3.0, by-nc-sa) Als Quellenangabe nennen Sie bitte neben der Internet-Adresse unbedingt auch den Namen des Museums und den Namen der Textautorin bzw. des Textautors, soweit diese ausdrücklich angegeben sind. Die Rechte für die Abbildungen des Objektes werden unterhalb der großen Ansichten (die über ein Anklicken der kleineren Ansichten erreichbar werden) angezeigt. Sofern dort nichts anderes angegeben ist, gilt für die Nutzung das gerade Gesagte. Auch bei der Verwendung der Bild-Informationen sind unbedingt der Name des Museums und der Name des Fotografen bzw. der Fotografin zu nennen.
Jede Form der kommerziellen Nutzung von Text- oder Bildinformationen bedarf der Rücksprache mit dem Museum.