museum-digitalniedersachsen
STRG + Y
de
Herzog Anton Ulrich-Museum Kupferstichkabinett [ZL 81/5787,03]
Que viene el Coco. [Da kommt der Kinderschreck; Here comes the bogey-man.] (Herzog Anton Ulrich-Museum CC BY-NC-SA)
Herkunft/Rechte: Herzog Anton Ulrich-Museum / Jutta Streitfellner (CC BY-NC-SA)
1 / 1 Vorheriges<- Nächstes->

Que viene el Coco (Here Comes the Bogeyman)

Kontakt Zitieren Datenblatt (PDF) Entfernung berechnen Archivversionen Zum Vergleich vormerken Graphenansicht

Beschreibung

In plate 3 of the Caprichos, Goya criticizes the educational practice of scaring children into being good by preying on impressionable minds. Goya deliberately leaves it open who is hiding beneath the spooky disguise that terrifies the children and seems to command their mother’s rapt attention. The artist would return to the bogeyman motif in Disparate no. 2 (Fearful Folly) to make a more general point. (TD 2024, translation Büro LS Anderson, Berlin)

Beschriftung/Aufschrift

P. 3; Que viene el Coco. [Inschrift]

Material/Technik

Material: Paper/Technique: Etching, aquatint

Literatur

  • Ewald Gäßler (1990): Francisco de Goya: Radierungen nach Velazquez, Los Caprichos, Los Desastres de la Guerra, La Tauromaquia, Los Disparates. Oldenburg, S. 38f., Nr. 13
  • Tomás Harris (1964): Goya : engravings and lithographs. Oxford, Bd. II, S. 73, Nr. 38 III.1-12 [III. edition impressions, 1-12. first to twelfth editions]
Veröffentlicht Veröffentlicht
1799
Francisco de Goya
Druckplatte hergestellt Druckplatte hergestellt
1797
Francisco de Goya
Gekauft Gekauft
1981
Herzog Anton Ulrich-Museum
Braunschweig
1796 1983
Herzog Anton Ulrich-Museum

Objekt aus: Herzog Anton Ulrich-Museum

Das Herzog Anton Ulrich-Museum Braunschweig gehört zu den bedeutendsten und vielseitigsten Kunstmuseen Deutschlands. Namensgeber ist Herzog Anton...

Das Museum kontaktieren

[Stand der Information: ]

Hinweise zur Nutzung und zum Zitieren

Freier Zugang - Keine Weiterverwendung.